We wrześniu rząd Norwegii przeznaczył znaczne środki finansowe na współpracę z krajami rozwijającymi się w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z żeglugi. 210 mln NOK przekazano Międzynarodowej Organizacji Morskiej na drugi etap realizacji projektu IMO GreenVoyage2050.
Dekarbonizacja stała się już faktem, ale tempo jej postępu jest dużo mniejsze niż pierwotnie zakładano. Nie do końca też wiadomo, jaki kierunek należy obrać w obszarze wyboru najlepszej technologii oraz źródeł energii, które miałyby zastąpić te konwencjonalne. Nie ma też jednoznacznej ścieżki wyboru najlepszych metod jej magazynowania a w przypadku niektórych źródeł, takich jak choćby wodór w postaci ciekłej, sprawdzonej metody ich transportu na odległość.
Ameryka Północna znajduje się coraz częściej w centrum zainteresowania globalnych inwestorów działających w morskiej energetyce wiatrowej. Takie kraje jak Brazylia chcą wykorzystać szanse płynące z rozwoju offshore wind na wodach oceanu. W przyszłym roku w tym kraju zostanie przeprowadzone pierwsze postępowania przetargowe dla wyznaczonych lokalizacji.
Prezydent Joe Biden podpisał niedawno przepisy mające poprawić kontrolę państwa nad żeglugą oceaniczną. Zdaniem amerykańskich organizacji prawodawców wprowadzone regulacje pomogą ograniczyć inflację i złagodzić zaległości eksportowe. Kryzys gospodarki amerykańskiej Kongres stara się ratować naciskami na operatorów żeglugowych.
Prezydent USA Joe Biden zażądał w środę od koncernów naftowych wyjaśnienia dlaczego nie zwiększają podaży paliw na rynku i oskarżył je o uzyskiwanie dodatkowych i nieusprawiedliwonych gigantycznych dochodów.
Konflikt rosyjsko-ukraiński wpływa na globalny handel surowcami energetycznymi, którego istotnym elementem jest LNG. Wskutek rosyjskiej agresji, rynek gazu zmienił się jak w kalejdoskopie, zaś w obliczu nieprzewidywalności Kremla, Zachód dostrzegł potrzebę poszukiwania alternatywnych dostaw LNG.
Japonia z flotą o wartości przekraczającej 115,76 mld dol. przoduje jako państwo w rankingu Vessels Value od ubr. Ale to Chiny z flotą około 6 900 statków są w UNCTAD czołowym operatorem. Natomiast Grecy przebijają wszystkich nośnością statków, ponieważ dysponują ponad 364 mln dwt. Ponad 6,5 tys. statków nosi banderę Panamy. Polska od dawna nie jest brana w pod uwagę w tego typu rankingach.
Światowa sytuacja frachtowa i tonażowa ponownie robi się coraz bardziej skomplikowana. Ze względu na bardziej dynamicznie rozwijającą się pandemię oraz wprowadzanie coraz większych obostrzeń dotyczących między innymi przemieszczania się ludności spada też bieżąca konsumpcja. Problemy z przemieszczaniem dotyczą również polskich marynarzy i innych pracowników branży morskiej. Dostęp do większości krajów jest bardzo utrudniony.
Amerykańskie główne koncerny naftowe Chevron Corp i Exxon Mobil Corp agresywnie ograniczyły wydatki w trzecim kwartale, chcąc zrównoważyć słabe trendy w popycie na paliwo spowodowanego pandemią COVID-19.
Pomimo kryzysu wywołanego koronawirusem, oczekuje się, że inwestycje w działalność związaną z ropą i gazem w Norwegii wzrosną w tym roku o 1,6 procent w porównaniu do 2019 roku. Stanie się to dzięki wyższym cenom ropy i rządowemu pakietowi ulg podatkowych dla przemysłu naftowego - podało najnowsze badanie inwestycyjne, przeprowadzone przez Norweski Główny Urząd Statystyczny.
Grupa Budimex wśród wykonawców elektrowni jądrowej w Polsce
Minister obrony Wielkiej Brytanii potwierdza budowę nowych okrętów dla piechoty morskiej
Wspólne ćwiczenia sił morskich USA i Tajwanu. Rośnie współpraca obu państw w obliczu zagrożenia ze strony Chin
OSW: niemieckie porty morskie są w kryzysie, notują spadki przeładunków
Polski Dzień Morza w Budapeszcie z udziałem przedstawicieli branży portowej
Eco Edison, statek serwisowy Ørsted oficjalnie ochrzczony